نوار آبیاری بغل دوخت

نوار آبیاری بغل دوخت

نوار آبیاری بغل دوخت ؛ آبیاری قطره ای از گذشته های بسیار دور مورد استفاده قرار می گرفته است . در این روش وسیله پخش آب به  محل مورد نیاز آبیاری نزدیک تر است و آب بهتر به درون خاک نفوذ کرده و به ریشه گیاه می رسد . همچنین محدوده کمتری از خاک خیس می شود که این برای جلوگیری از هدر رفتن آب بسیار مناسب است و سبب کاهش قابل توجه آب مصرفی می شود . یکی از وسایل آبیاری قطره ای نوار تیپ می باشد . نوار آبیاری ، نواری نازک و انعطاف پذیر است که از پلی اتیلن ساخته می شود . این نوار به صورت مسطح می باشد و وقتی جریان آب وارد آن می شود باز شده و پس از خروج جریان آب دوباره تبدیل به نواری مسطح می شود . فاصله بین روزنه های قطره چکان آن در مدل های گوناگون ، متفاوت است .

نوار آبیاری بغل دوخت

نوار آبیاری بغل دوخت

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نوار تیپ مطالعه مقاله روبرو را به شما پیشنهاد میکنیم : نوار تیپ

انواع نوار تیپ

همانگونه که پیش تر توضیح دادیم ، با توجه به نوع خاک ، نوع گیاه ، شرایط آب و هوایی و … روش آبیاری مورد نظر را انتخاب میکنیم و سپس با توجه به روش منتخب ، به سراغ خرید نوع مورد نیاز نوار تیپ می شویم . بنابراین در ادامه مقاله در مورد انواع نوار تیپ به شما توضیحاتی را ارائه خواهیم داد و انواع آن را نام می بریم .

نوار تیپ درز دار

در سر تا سر این نوار روزنه هایی تعبیه شده که مانند زیپ است .با اینکه این زیپ ها همیشه بسته هستند اما با عبور جریان آب از این نوار ، آب به صورت قطره ای از منافذ میانی زیپ ها خارج می شود . از آنجایی که درون نوار از طریق این منافذ با هوای بیرون در ارتباط است ، امکان کنترل جریان آب عبوری وجود دارد . نام دیگر و در واقع یکی از نام های بازاری آن ، نوار بغل دوخت است .

نوار تیپ پلاک دار

مهم ترین و اساسی ترین تفاوت بین نوار تیپ درز دار و نوار تیپ پلاک دار ، وجود قطره چکان هایی در نوار تیپ پلاک دار است .  در این نوع نوار ، با فواصل معین، روزنه هایی ایجاد می شود و روی این روزنه ها پلاک هایی قرار می گیرد . سپس قطره چکان ها روی این پلاک ها نصب می گردد و آبیاری با فشار کم انجام می شود . تعیین این فواصل با توجه به نظر مشتری و کاربری مورد نظر او انجام می گیرد و بازه آن از 10 تا 30 سانتی متر می باشد .

کاربرد نوار تیپ بغل دوخت

نوار تیپ بغل دوخت PFP با بهترین کیفیت پلی اتیلن نرم تولید شده است ؛ این نوار تیپ ها با قطر حدودا 16/5 میلی متر و سوراخ های 10 , 20 , 30 سانتی متری با آب دهی های گوناگون تولید می شوند .

ضخامت و کلفتی این نوار ها به طور معمول  175 میکرون می باشد .

نوار آبیاری بغل دوخت

نوار آبیاری بغل دوخت

نوار تیپ بغل دوخت PFP در واقع لوله های نازکی می باشند که با استفاده از شبکه زیگزاگی موجود در گوشه های نوار ، علاوه بر تنظیم فشار آب جاری ؛ امکان خروج قطره ای آب از سوراخ های تعبیه شده را مهیا می کنند . این نوار ها در قر قره های 1000 متری تولید و عرضه می گردند .

این نوع از نوار تیپ ( نوار تیپ بغل دوخت ) از انعطاف پذیری بالایی برخور دار می باشند و در مقابل ضربه ، کشش ، فشار ، اشعه ما ورای بنفش مقاومت بسیار بالایی را دارا می باشد .

نحوه بهره برداری از نوار تیپ

روش های مختلفی برای آبیاری قطره ای وجود دارد . در برخی از آنها میکرواسپری هایی در فواصل معین تعبیه می شوند . این میکرو اسپری ها مساحت کوچکی را آبپاشی می کنند . این روش برای آبیاری گیاهانی که ریشه های بزرگ دارند مناسب است. در روشی دیگر از آبیاری قطره ای ، نوار آبیاری را زیر خاک و زیر ریشه گیاه دفن می کنند . این روش برای آبیاری در مناطقی که منابع آب محدود است گزینه مناسبی به شمار می رود . به این روش آبیاری زیر سطحی می گویند . معمولا از آب های بازیافتی برای آبیاری زیر سطحی استفاده می کنند. درون نوار تیپ ، فیلتر هایی قرار دارد که از مسدود شدن نوار توسط آلودگی ها و ذرات ریز جلوگیری می کند .

نوار آبیاری بغل دوخت

نوار آبیاری بغل دوخت

میزان آبدهی نوار تیپ بغل دوخت

میزان آب خروجی از نوار تیپ بسته به محصول و نوع کشت از 8/0 الی 5/2  لیتر در هر ساعت متغیر است . این میزان در نوار های تیپ کارخانه های مختلف متفاوت است که شما با توجه به نیاز خود نوار  تیپ مناسب را خریداری می کنید.

مشخصات نوار آبیاری بغل دوخت

آبدهی نوار تیپ بغل دوخت بین 1.2 الی 3 لیتر در ثانیه می باشد که با افزایش فاصله درز یا قطره چکان ، آبدهی نیز افزایش می یابد . این نوار ها در برابر عوامل طبیعی مانند اشعه فرا بنفش خورشید ، تغییرات دما ، پوسیدگی ، کود و مواد شیمیایی مقاوم است . استفاده از این نوار ها سبب از بین رفتن علف ها و کاهش  آفات و بیماری های گیاهی می شود . از جمله مزایای دیگر این نوار ها ، قابلیت حمل آسان و طول عمر بالا می باشد .

شما را به مطالعه مقاله مرتبط با این مقاله دعوت می نماییم : خرید نوار تیپ آبیاری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آب کم نیست، با نوار آبیاری طارم پلاست…

طارم پلاست مجموعه ای در زمینه ی تولید مصنوعات پلاستیکی،و به صورت تخصصی در زمینه لوله های کشاورزی و انتقال آب میباشد که فعالیت خود رادر سال 92 زیر نظر گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز آغاز کرده است.

راه های ارتباطی :

آدرس : اتوبان تهران قم، ۵ کیلومتر بعد از فردگاه امام ، ورودی حسن آباد ، شهرک صنعتی شمس آباد، بلوار بوستان، خیابان گلبن ۱۷، پلاک ۱۵، پلاستیک سازی طارم پلاست
تلفن : ۰۲۱۵۶۲۳۶۲۱۴
فکس : ۰۲۱۵۶۲۳۶۸۲۸

آخرین نوشته ها :

نوار آبیاری زیرسطحی

بهترین نوار آبیاری قطره ای

کاتالوگ نوار آبیاری بغل دوخت

طارم پلاست :

طارم پلاست تنها مجموعه ی تولید نوار آبیاری در ایران میباشد که تمامی سایز های نوار آبیاری را از 10 تا 60 سانتی متر و همچنین با بازه ی گسترده ای از آبدهی ها تولید میکند. این مجموعه دارای تاییدیه آب و خاک بوده و همواره در جهت حفظ کیفیت تلاش به عمل می آورد.