نصب نوار آبیاری

نصب نوار آبیاری ؛ امروزه با توجه به کمبود منابع آبی کشور، استفاده از نوار آبیاری امری ضروری بنظر میرسد. در این نوار ها آب به صورت محدود خارج میشود و نسبت به روش های آبیاری مانند روش غرق آبی، صرفه جویی زیادی صورت میگیرد.

درز های نوار آبیاری بغل دوخت (نوار تیپ بغل دوز) به جای حالت قطره چکانی،  مسیری زیگزاگ شکل (زیپ مانند) دارند که باعث شکستن فشار آب شده تا قطرات از طریق درزها خارج و به پای ریشه گیاه برسند. جنس نوار تیپ کشاورزی از پلی اتیلن می باشد و از موادی تشکیل می شود که در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، تغییرات دما، پوسیدگی و مواد شیمیایی مانند کود و سم شیمیایی مقاومت زیادی دارد. معمولا طول عمر آن ها در حد یک فصل زراعی است. پس از آن به دلایل متعدد که اصلی ترین آن گرفتگی درزها می باشد، نوار ها برای کشت بعد باید تعویض گردند.

برای آشنایی بیشتر با نوار آبیاری به مقاله خط تولید نوار آبیاری بغل دوخت مراجعه فرمایید.

 

نکات مربوط به استفاده از نوار آبیاری در نصب نوار آبیاری

در هنگام خرید نوار آبیاری باید به موارد متعددی توجه کرد :

 

طول مفید نوار آبیاری:

معمولا نوار های آبیاری در طول پنجاه متر بهترین عملکرد خود را دارند، باید توجه کرد در طول های بالاتر ممکن است یکنواختی پخش آب به خوبی صورت نگیرد.

 

میزان تحمل فشار کاری:

فشار کاری این نوار ها در حدود یک اتمسفر است و  استفاده در فشار های بالاتر ممکن است موجب ایجاد پارگی شود.

 

مواد اولیه:

آیا سازنده نوار آبیاری از مواد اولیه پتروشیمی استفاده کرده یا مواد بازیافتی نیز در روند ساخت استفاده شده؟ استفاده از مواد بازیافتی هرچند موجب پایین آوردن قیمت میشود اما کیفیت نوار تولید شده از مواد نو را ندارد.

 

فاصله خروجی های آب :

با توجه به محصول سطح زیر کشت، فاصله خروجی ها متغیر است. فواصل خروجی ها از ده سانت شروع شده و تا صد سانتی متر متغیر است.

نصب نوار آبیاری

نصب نوار آبیاری

 

اجزای نوار آبیاری

سیستم آبیاری متشکل از نوار تیپ شامل اجزای زیر می باشد :

  • ایستگاه پمپاژ
  • لوله آبیاری اصلی و فرعی
  • شير فلكه ها
  • اتصالات و نوار های آبياری تيپ

روش نصب نوار آبیاری

آب ورودی برای نوار تیپ ها می تواند از چاه یا هر منبع دیگری باشد. نکته حایز اهمیت ، نصب سیستم فیلتراسیون به منظور فیلتر گل و لای احتمالی و ذرات معلق آب است. این ذرات می توانند باعث گرفتگی روزنه های نوار آبیاری قطره ای و یا آسیب رسیدن به اجزای پمپ آب شوند. این امر برای افزایش عمر مفید نوار آبیاری قطره ای الزامی و ضروری می باشد همچنین منجر به یکنواختی در خروج آب نیز می شود.

فیلتراسیون به طور کلی به چهار دسته متفاوت تقسیم میشود.

  • فیلترهای توری
  • فیلترهای دیسکی
  • فیلترهای شنی (تانک شن)
  • فیلترهای هیدروسیکلونی (گریز از مرکز)

رایج ترین نوع فیلتراسیون استفاده از فیلترهای توری است. این فیلتر از صفحات توری که بر روی یکدیگر قرار دارند ، تشکیل شده و سدی فیزیکی در برابر ذرات معلق آب ایجاد می‌کنند. روی این صفحات توری سوراخ‌هایی وجود دارد که در اصطلاح علمی به آنها مش گفته می‌شود. وظیفه این مش‌ها مسدود کردن راه ذرات معلق در آب و عبور آب تصفیه شده از خود می‌باشد. استفاده از فیلترهای توری در شرایطی که میزان ذرات معلق و آلاینده موجود در آب سبک تا متوسط باشد و آلودگی جزء مواد جامد قابل حمل باشند توصیه می‌شود.

فیلترهای دیسکی عملکردی مشابه فیلترهای توری دارند. تنها تفاوت عملکرد فیلترهای دیسکی این است که به جای صفحات توری، ازدیسک‌هایی انعطاف‌پذیر استفاده می شود، که مش‌ها بر روی این صفحات قرار گرفته اند. فیلترهای دیسکی انتخاب خوبی برای سیستم‌هایی است که نمی‌توانند بطور مکرر سرویس و بازرسی شوند.

فیلترهای شنی، مخازنی شامل  ماسه سیلیسی خرد شده می‌باشند. آب به هنگام عبور از این لایه‌های شن و ماسه مخصوص، ناخالصی خود را جا گذاشته و تسویه می‌شود. این نوع از فیلترها در مواردی که مواد و ذرات آلاینده آب زیاد باشند کاربرد زیادی دارند.

نصب نوار آبیاری

نصب نوار آبیاری

عملکرد فیلترهای هیدروسیکلونی به این شکل است که آب به صورت گردان و گرداب مانند وارد فیلتر شده و این چرخش دورانی آب منجر به پرتاب شدن آلاینده‌ها و ناخالصی‌های آب به سمت دیواره فیلترمیشود. سپس آلاینده ها و ناخالصی ها به سمت مخزن پایین هدایت میشوند.

پس از پمپاژ آب از مخزن و فیلتر شدن، آب وارد لوله اصلی زمین میشود. لوله های اصلی (بسته به حجم آب مورد نیاز سایز لوله انتخاب میشود)، در ابتدای زمین و در راستای عرض آن قرار داده میشود. برای نصب نوار تیپ لوله اصلی را توسط پانچر( سوراخ کن) سوراخ کرده و شیر اتصال لوله به نوار تیپ  مخصوص، داخل آن قرار میگیرد. رول های نوار تیپ به آرامی باید باز شوند تا آسیب نبیند. سپس نوار تیپ در جهت طول زمین کشیده شده و داخل شیر قرار میگیرد. پیچ شیر اتصال لوله به نوار باید محکم بسته شود  تا بطور کامل آب بندی شود. در رابطه با انتهای خط آبگیری، نوار تیپ دو بار تا خورده  و به بست انتهایی وصل میشود و با استفاده از پیچ روی بست انتهایی، آب بندی میشود. بر روی شیر های اتصال لوله به نوار تیپ پیچ هایی برای بستن آب قرار دارد.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نوار آبیاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آب کم نیست، با نوار آبیاری طارم پلاست…

طارم پلاست مجموعه ای در زمینه ی تولید مصنوعات پلاستیکی،و به صورت تخصصی در زمینه لوله های کشاورزی و انتقال آب میباشد که فعالیت خود رادر سال 92 زیر نظر گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز آغاز کرده است.

راه های ارتباطی :

آدرس : اتوبان تهران قم، ۵ کیلومتر بعد از فردگاه امام ، ورودی حسن آباد ، شهرک صنعتی شمس آباد، بلوار بوستان، خیابان گلبن ۱۷، پلاک ۱۵، پلاستیک سازی طارم پلاست
تلفن : ۰۲۱۵۶۲۳۶۲۱۴
فکس : ۰۲۱۵۶۲۳۶۸۲۸

آخرین نوشته ها :

آبیاری گندم با نوار تیپ

آبیاری با نوار تیپ

لوله تاشو (لایفلت) inso17740

طارم پلاست :

طارم پلاست تنها مجموعه ی تولید نوار آبیاری در ایران میباشد که تمامی سایز های نوار آبیاری را از 10 تا 60 سانتی متر و همچنین با بازه ی گسترده ای از آبدهی ها تولید میکند. این مجموعه دارای تاییدیه آب و خاک بوده و همواره در جهت حفظ کیفیت تلاش به عمل می آورد.