انواع لوله پلی اتیلن

انواع لوله پلی اتیلن (PE)  یا لوله تحت فشار،  از لوله های نسل جدید هستند و همانطور که از نامش پیداست، لوله ای ساخته شده از مواد شیمیای پلی اتیلن می‌باشد. انواع لوله پلی اتیلن به علت کارایی بالا و کیفیت مناسبی که داشتند خیلی زود جایگزین لوله های چدنی و فولادی در صنعت شدند و جایگاه خودشان را پیدا کردند. مواد پلی اتیلن از پر کاربرد ترین نوع پلاستیک محسوب می‌شود. به صورتی که از آن در تهیه کیسه ها، ظروف پلاستیکی، بطری و لوله پلی اتیلن استفاده می‌شود.

نوار آبیاری ؛ همان نوار تیپ است که جهت آبیاری قطره ای کشت های ردیفی و فصلی استفاده می شود ، این نوار آبیاری قطره ای در واقع یک لوله پلیمری یکسره می باشد که در فاصله های مشخص دارای سوراخ هایی برای خروج قطره ای آب می باشد . جنس این نوار از پلی اتیلن بوده و در طولهای مختلف به صورت خوابیده و حلقه شده به فروش می رسند .

لوله پلی اتیلن

همان طور که میدانید لوله های پلی اتیلنی با توجه به مقاومت و دوام بالاو همچنین انعطاف پذیری و سبکی به نسبت لوله های آهنی ، چدنی و یا پی وی سی ، توانسته اند جایگاه خود را در صنعت خطوط انتقال آب و گاز تثبیت کنند. لوله پلی اتیلن یکی از پرکاربرد ترین لوله ها در صنعت است و طبق شرایط مورد نیاز تحت فشار و استاندارد های مناسب تولید میشود. سایز لوله از 0.5 اینچ(20 میلیمتر) شروع و تا 20 اینچ (500میلیمتر) و بالاتر ادامه پیدا میکند . همانطور که گفته شد بسته به کاربردش ، هر لوله ویژگی های متفاوتی دارد. از مزیت های این جنس از لوله میتوان گفت به دلیل صاف و مسطح بودن داخل لوله های پلی اتیلن، آنها دچار رسوب و گرفتگی نشده و به مرور زمان این لوله ها پوسیده و یا دچار خوردگی نمی شوند؛ بنابراین برای انتقال آب آشامیدنی مناسب هستند. لوله های پلی اتیلن از جنس HDPE تولید می شود که دارای انعطاف پذیری خوب و در برابر خمیدگی بسیار مناسب می باشد، در نتیجه عمر مفید بسیار بیشتری نسبت به سایر لوله ها دارد.

لوله پلی اتیلنی از اکسترود کردن پلی اتیلن گرید EX3  شامل PE80  و PE100، بدون هیچ افزودنی دیگری چون گرانول و مواد درجه ۲  ساخته می شود.

مشخصات فنی لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن لوله های سیاه رنگی هستند که با خط های آبی جهت آب رسانی، خطوط زرد جهت گاز رسانی و خطوط قوه ای جهت انتقال فاضلاب استفاده می شوند.

استاندارد ملی در مورد لوله های پلی اتیلن اولین بار در سال 1353 تهیه و تنظیم شد که این استاندارد در کمیسیون ها مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا در سال 1382 اصلاح و تصویب گردید. این استاندارد مشخصه های لوله پلی اتیلن (PE) برای کاربرد های انتقال آب و مصارف ساختمانی را پوشش میدهد  و برای فشار اسمی از 3.2 تا 20 بار و قطر خارجی اسمی از 16 تا 1600 میلی متر و محدوده دمایی بین صفر تا 70 درجه سلسیوس را شامل می شود.

لوله پلی اتیلن و اتصالات آن

انواع لوله پلی اتیلن

  • لوله پلی اتیلن آبرسانی

از این نوع از لوله های پلی اتیلن که بیشتر در صنعت کشاورزی کاربرد دارد،  به منظور انتقال آب استفاده می شود.

لوله های پلی اتیلن آبرسانی معمولا در فشار های 6 تا 16 بار و برای موارد حساس در فشار 20 بار تولید میشوند.

در سایز های 20، 25، 32، 40، 50، 63، 75، 90، 110، 125، 140، 160، 180، 200، 225، 250، 280، 315، 355، 400، 450، 500، 560 و 630 میلی متر ، با یک خط آبی رنگ روی لوله مشکی  تولید می شوند.

به دلیل جنس لوله پلی اتیلن مشکلات خوردگی و رسوب را نداریم. البته برای مصرف آب شرب ، لوله باید به گونه ای طراحی شود که باعث تغییر مزه و یا بو آب نشود و ترکیب آن را غیربهداشتی نکند.

لوله های پلی اتیلن به نسبت لوله های گرانی هستند و باید توجه داشت که فشار استاندارد لوله را برای محصولات کشاورزی با توجه به نوسانات فشار،  طبق شرایط ایده آل در نظر بگیرید که این باعث افزایش طول عمر لوله و قسمت جوش لوله میشود. این نوع لوله تا دمای بهروری 80 درجه سانیگراد قابل استفاده می باشد.

لوله پلی اتیلن آبرسان

  • لوله پلی اتیلن گازی

تمام این لوله ها با توجه به نوع کاربرد و حساسیت بالای آنها دارای تاییدیه شرکت ملی گاز و استاندارد های DIN EN 1555-5 و IGS-M-PL-014-01 می باشند. لوله پلی اتیلن گازی در فشار های 12.5 و 16 بار و در سایز های 25، 63، 90، 110، 125، 160، 200، 225 میلی متر تولید میشود. همچنین در گرید های PE100 و PE 80 تولید و عرضه می گردند.

لوله پلی اتیلن گازی با خط زرد

  • لوله پلی اتیلن فاضلابی

لوله های پلی اتیلن فاضلابی معمولا دو جداره بوده و در فشار های 3.2 تا 5 بار و در سایز های 50 تا 160 میلی متر تولید و روانه بازار میشوند . برای تولید این لوله ها از گریدPE 80 و در سایز های بالاتر از گرید PE 100 استفاده می شود.

این نوع از لوله های فاضلابی در انشعابات فاضلاب کشی های مسکونی استفاده زیادی دارد. لازم است در نظر داشته باشیم که اتصالات این نوع از لوله ها ارزان و دسترس پذیرتر از سایز لوله های فاضلابی است.

لوله پلی اتیلن سیاه رنگ دارای مقاومت تحمل بدنه از بار وزنی دور تا دور لوله 31.5 کیلو نیوتن در متر مربع می باشد که این مقاومت حلقوی لوله باعث می شود لوله بدون نگرانی از له شدن، مثلا در عمق 1.5 متری در مسیر زمین ماشین رو دفن شود.

لوله پلی اتیلن فاضلابی

لوله پلی اتیلن فاضلابی دو جداره

  • لوله پلی اتیلن غلافی

لوله پلی اتیلن غلافی به عنوان پوشش دهنده و روکش برای کابل ها و سیم های برق در فشار 6 و 10 بار و در سایز های 20 تا 400 میلی متر تولید می گردند.

 

  • لوله پلی اتیلن فشار قوی

این لوله ها در فشار های 10 تا 30 بار و در سایز های 20 میلی متر تا 630 میلی متر تولید می شوند. ضخامت این لوله ها نسبت به سایرین بیشتر است. به این لوله ها اصطلاحا لوله های پلی اتیلن تحت فشار نیز گفته می شود. زمانی که از پمپ برای حجم بالای سیال استفاده میشود مانند آبیاری قطره ای پرفشار کشاورزی.

  • لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای

لوله های پلی اتیلن آبیاری قطره ای که جزو پلی اتیلن های نرم محسوب می شوند معمولا در سایز 16 میلی متر تولید می شوند و برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.امروزه بسیار رایج شده اند و معمولا برای یک فصل زراعی عمر میکنند و سپس بوسیله دستگاه بازیافت پلاستیک قابل بازیافت هستند.

نوار آبیاری پلاکدار از جنس پلی اتیلن

شرکت طارم پلاست از معتبر ترین تولید کنندگان سیستم های نوین آبیاری کشاورزی با بیش از ربع قرن تجربه میباشد که  به دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت توانسته جایگاه خود را در این صنعت به دست بیاورد.از محصولات این شرکت میتوان نوارآبیاری بغل دوخت و پلاکدار و همچنین لوله پلی اتیلنی تاشو و لوله سایز 16 تا 32 و لی فلت را نام برد.

برای خرید و دریافت مشاوره با شماره ۰۲۱۵۶۲۳۶۲۱۴  تماس بگیرید.

 

نوار آبیاری شرکت طارم پلاست

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آب کم نیست، با نوار آبیاری طارم پلاست…

طارم پلاست مجموعه ای در زمینه ی تولید مصنوعات پلاستیکی،و به صورت تخصصی در زمینه لوله های کشاورزی و انتقال آب میباشد که فعالیت خود رادر سال 92 زیر نظر گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز آغاز کرده است.

راه های ارتباطی :

آدرس : اتوبان تهران قم، ۵ کیلومتر بعد از فردگاه امام ، ورودی حسن آباد ، شهرک صنعتی شمس آباد، بلوار بوستان، خیابان گلبن ۱۷، پلاک ۱۵، پلاستیک سازی طارم پلاست
تلفن : ۰۲۱۵۶۲۳۶۲۱۴
فکس : ۰۲۱۵۶۲۳۶۸۲۸

آخرین نوشته ها :

نوار آبیاری زیرسطحی

بهترین نوار آبیاری قطره ای

کاتالوگ نوار آبیاری بغل دوخت

طارم پلاست :

طارم پلاست تنها مجموعه ی تولید نوار آبیاری در ایران میباشد که تمامی سایز های نوار آبیاری را از 10 تا 60 سانتی متر و همچنین با بازه ی گسترده ای از آبدهی ها تولید میکند. این مجموعه دارای تاییدیه آب و خاک بوده و همواره در جهت حفظ کیفیت تلاش به عمل می آورد.