انواع سیستم آبیاری قطره ای

انواع سیستم آبیاری قطره ای ؛ امروزه برای آبیاری زمینهای کشاورزی ، روشهای مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع زمین ، محصول ، و بسیاری عوامل دیگر می توان از هر کدام از این روش های آبیاری استفاده کرد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم و با انواع نوار آبیاری آشنا شوید .

 آبیاری قطره ای چیست ؟

آبیاری قطره ای روشی کارآمد برای رساندن آب به ریشه گیاه با سرعتی است که تقریباً برابر با میزان مصرف آب گیاه می باشد (نرخ مصرف)، بنابراین تلفات آبدهی به روش سنتی مانند ایجاد روان آب و  یا تبخیر سطحی آب  به حداقل می رسد. سیستم آبیاری قطره ای موثرترین روش آبیاری است، که آب در ناحیه ریشه گیاهان با سرعت کم، تحت فشار کم و اغلب برای مدت طولانی اعمال می شود.

در آبیاری قطره ای، آبدهی با سرعت کم با استفاده از سیستم های سطحی، زیرسطحی، حباب ساز، اسپری یا پالس انجام می شود.

جالب است بدانید با آبیاری قطره ای می توان از کود یا کودهای زیستی نیز استفاده کرد. نام دیگر این سیستم آبیاری ، آبیاری میکرو است که، توسط کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی (ICID) استفاده می شود. آبیاری قطره ای اصطلاحی است که توسط انجمن مهندسین کشاورزی آمریکا (ASAE) استفاده می شود.

در ادامه به بررسی تعدادی از انواع سیستم آبیاری قطره ای میپردازیم .

سیستم آبیاری قطره ای سطحی

سیستم های آبیاری قطره ای سطحی ، رایج ترین و محبوب ترین نوع آبیاری قطره ای هستند. یک سیستم قطره ای سطحی شامل قطره چکان ها و خطوط جانبی است که روی سطح خاک قرار می گیرند. از این سیستم آبیاری برای محصولات ردیفی و گیاهان با فاصله وسیع قابل استفاده می شود.

سیستم آبیاری قطره ای سطحی به دلیل سهولت در نصب و بازرسی، قابلیت تعویض و تمیز کردن قطره چکان ها و مشاهده الگوهای خیس شدن سطح و اندازه گیری میزان تخلیه قطره چکان های تکی سودمند است. اما به دلیل تبخیر سطحی آب ممکن است مشکلاتی مانند ایجاد رسوب در منفذ های نوار مشاهده شود و بازدهی میزان آب مصرفی را کم کند.

سیستم آبیاری سطحی

سیستم آبیاری سطحی

سیستم آبیاری قطره ای زیرسطحی

در این نوع سیستم آبیاری قطره ای، آب از طریق قطره چکان ها به آرامی در زیر سطح اعمال می شود. بین آبیاری قطره ای زیرسطحی و آبیاری قطره ای سطحی تفاوت وجود دارد، برای مثال آبیاری زیرسطحی آب را مستقیم به ریشه گیاه می رساند و از آنجایی که دیگر تلفات تبخیر و نفوذ در خاک را نداریم ، بازدهی مصرف آب بیشتری دارد. البته اگر فکر میکنید دائما در حال تغییر محصول و روش آبیاری هستید شاید این نوع سیستم مناسب نباشد چون باید هزینه حفر کردن را بپردازید . همچنین امکان تردد ادوات کشاورزی در باغ در هر زمان بدون اینکه به نوارتیپ ها آسیب بزند از مواردی است که باید در نظر گرفته شود و اگر از نظر ظاهری به باغ خود اهمیت میدهید شاید سیستم آبیاری زیرسطحی انتخاب بهتری باشد.

در کل به نظر میرسد  به دلیل توزیع مناسب رطوبت و شوری در خاک ، کاهش رشد علف های هرز ، عدم وجود مشکلات گرفتگی قطره چکان ها و یا نفوذ ریشه به درون منافذ لوله ها ، آبیاری زیرسطحی عملکرد بهتری داشته باشد.

گاهی اوقات، ترکیبی از روش های آبیاری قطره ای سطحی و زیرسطحی در یک زمین انجام می شود. تعدادی از لوله ها دفن شده و قطره چکان ها روی سطح قرار می گیرند.

آبیاری قطره ای زیرسطحی

آبیاری قطره ای زیرسطحی

انواع سیستم آبیاری قطره ای

انواع سیستم آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری قطره ای حباب دار

آبیاری قطره‌ای حباب‌دار از یک منبع نقطه‌ای برای پاشیدن فواره‌های آب استفاده می‌کند. معمولاً با دبی کمتر از 225 لیتر در دقیقه، نرخ تخلیه آب بیشتری نسب به سیستم های قطره ای سطحی و زیرسطحی دارد. نرخ تخلیه بیشتر از نرخ نفوذ است، به همین دلیل توزیع آب باید با حوضچه ای در اطراف گیاه کنترل شود. در مقایسه با سیستم های قطره ای سطحی و زیرسطحی، آبیاری قطره ای حباب دار نیاز به فیلتراسیون، تعمیر و نگهداری کمتری دارد.

سیستم آبیاری قطره ای حباب دار

سیستم آبیاری قطره ای حباب دار

قره چکان های سیستم آبیاری قطره ای حباب دار

قره چکان های سیستم آبیاری قطره ای حباب دار

سیستم آبیاری قطره ای اسپری

در سیستم آبیاری قطره ای اسپری، یک اسپری کوچک، جت، مه یا غبار روی سطح خاک اعمال می شود و قطرات آب روی سطح خاک اسپری میشوند. درختان یا گیاهان با فاصله زیاد، معمولاً با سیستم اسپری با سرعت کمتر از 175 لیتر در دقیقه آبیاری می شوند.

تلفات تبخیر و بادهای شدید سیستم های اسپری را آسیب پذیر می کند. با این حال، این سیستم ها از مزیت نیاز به نگهداری یا تعمیر کمی برخوردار هستند.

سیستم آبیاری قطره ای اسپری

سیستم آبیاری قطره ای اسپری

شرکت طارم پلاست یکی از بهترین تولیدکنندگان و تامین کنندگان سیستم آبیاری قطره ای سطحی و زیرسطحی است که از تنوع محصولات بالایی برخوردار است و رضایت مشتریان خود را به دست آورده است. برای اطلاع از قیمت و خرید محصولات با شماره 02156236215 تماس بگیرید.  برای مشاهده کاتالوگ به این لینک بروید.

برای آشنایی با نحوه نصب نوار آبیاری به این مقاله مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آب کم نیست، با نوار آبیاری طارم پلاست…

طارم پلاست مجموعه ای در زمینه ی تولید مصنوعات پلاستیکی،و به صورت تخصصی در زمینه لوله های کشاورزی و انتقال آب میباشد که فعالیت خود رادر سال 92 زیر نظر گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز آغاز کرده است.

راه های ارتباطی :

آدرس : اتوبان تهران قم، ۵ کیلومتر بعد از فردگاه امام ، ورودی حسن آباد ، شهرک صنعتی شمس آباد، بلوار بوستان، خیابان گلبن ۱۷، پلاک ۱۵، پلاستیک سازی طارم پلاست
تلفن : ۰۲۱۵۶۲۳۶۲۱۴
فکس : ۰۲۱۵۶۲۳۶۸۲۸

آخرین نوشته ها :

نوار آبیاری زیرسطحی

بهترین نوار آبیاری قطره ای

کاتالوگ نوار آبیاری بغل دوخت

طارم پلاست :

طارم پلاست تنها مجموعه ی تولید نوار آبیاری در ایران میباشد که تمامی سایز های نوار آبیاری را از 10 تا 60 سانتی متر و همچنین با بازه ی گسترده ای از آبدهی ها تولید میکند. این مجموعه دارای تاییدیه آب و خاک بوده و همواره در جهت حفظ کیفیت تلاش به عمل می آورد.